Algemene Voorwaarden VISUS Optiek
Raadhuisstraat 6 b
5241 BL  ROSMALEN
KvK 52665267



ARTIKEL 1 - Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

Optiek: Het aanmeten van visuele hulpmiddelen, met inbegrip van het

doen van subjectieve en/ of objectieve metingen van de ogen

en/ of het onderzoeken van de ogen op abnormaliteiten; het

aanmeten, aanpassen, assembleren en/of afpassen en/of het

herstellen en/of het, in een winkel of via internet, verkopen

van visuele en/of optische hulpmiddelen (zoals onder andere

contactlenzen en low-vision hulpmiddelen).

De Ondernemer: Een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die het optiekbedrijf uitoefent.

De Consument: De koper en/of opdrachtgever, natuurlijk persoon, die gebruik

maakt van de diensten en/of goederen van het optiekbedrijf

anders dan in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

De Geschillencommissie: De Geschillencommissie Optiek, postbus 90600, 2509 LP

Den Haag. Internet: www.degeschillencommissie.nl.

 

ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met

betrekking tot Optiek die tussen de Ondernemer en de Consument worden gesloten.

 

ARTIKEL 3 - Informatie vooraf

Voordat een offerte wordt uitgebracht of een overeenkomst wordt gesloten, heeft de

Ondernemer de plicht zich op de hoogte te stellen van alle met de uitvoering van het

werk verband houdende relevante informatie en heeft de Consument de plicht de

ondernemer deze informatie te verstrekken.

 

ARTIKEL 4 - Prijzen

1.      Als prijs voor de te leveren goederen en/of diensten geldt de prijs zoals vermeld
in het aanbod van de Ondernemer. Gedurende de in het aanbod aangegeven
looptijd zullen de prijzen van de aangeboden goederen en/of diensten niet
worden verhoogd.

2.      Alle prijzen zijn vermeld in Euro’s en zijn inclusief omzetbelasting.

3.      Prijzen kunnen ten alle tijden worden gewijzigd.

4.      Prijzen zullen jaarlijks worden aangepast conform het
CBS consumenten prijs index cijfer (reeks: alle huishoudens)

 

ARTIKEL 5 - Offertes

1. Alle offertes van de Ondernemer zijn gedurende veertien kalenderdagen voor

hem onherroepelijk en vrijblijvend voor de Consument, tenzij uit de offerte

anders blijkt.

2. De offerte vervalt van rechtswege indien zij niet binnen die termijn door de

Consument wordt aanvaard.

3. De Ondernemer dient de termijnstelling van veertien kalenderdagen of

andersluidende afspraken hieromtrent uitdrukkelijk in de offerte op te nemen.

4. Bij een op afstand gesloten overeenkomst zijn artikel 7:46c en artikel 7:46d van

het BW van toepassing.

 

ARTIKEL 6 - Uitvoering van de overeenkomst

1. De Ondernemer staat ervoor in dat een geleverde zaak beantwoordt aan de

overeenkomst, mede gelet op de mededelingen die hij en zijn voorschakels over

de zaak hebben gedaan. De Ondernemer staat er bovendien voor in dat de zaak die

eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn alsmede voor een

bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen.

2. De Ondernemer staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden

beantwoorden aan de overeenkomst en worden uitgevoerd met goed vakmanschap

en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal.

3. Een aanspraak op grond van lid 1 en lid 2 vervalt indien derden of de Consument

zonder toestemming van de Ondernemer herstel of andere, daarmee verband

houdende werkzaamheden aan het door de Ondernemer geleverde hebben verricht

of laten verrichten.

4. De Consument is gerechtigd een afschrift van het door de Ondernemer

vastgestelde brilvoorschrift mede te nemen, zulks echter uitsluitend voor zover de

Consument aan zijn betalingsverplichting(en) ingevolge deze Algemene

Voorwaarden heeft voldaan.

 

ARTIKEL 7 - Algemene verordening gegevensbescherming

1. De Ondernemer zal de persoonsgegevens van de Consument verwerken en

opnemen in een bestand. Indien noodzakelijk is dit bestand aangemeld bij het

College Bescherming Persoonsgegevens. Het doel van de verwerking van de

persoonsgegevens is het door Ondernemer kunnen nakomen van de

overeenkomst die hij met de Consument is aangegaan en voor het verlenen van

service bij reparatie/vervanging. Tevens is het doel om, met uitzondering van de

gegevens betreffende de oogsterkte, de Consument te informeren over relevante

producten en diensten van ondernemer en/of derden, waaronder eventueel een

loyaliteitsprogramma.

2. Indien de Consument geen prijs stelt op informatie over producten en diensten

van ondernemer en/of derden, kan de consument dit schriftelijk of elektronisch

aan de ondernemer laten weten.

3. De Consument kan zijn/haar persoonsgegevens te allen tijde inzien en hier een

afschrift van verkrijgen, indien hij/zij hier om verzoekt, tegen betaling van de

wettelijke vergoeding. Indien de consument van mening is dat de

persoonsgegevens verbeterd, aangevuld, verwijderd of afgeschermd dienen te

worden, dient de Consument dit schriftelijk of elektronisch aan de Ondernemer

te melden.

 

ARTIKEL 8 - Annulering

Bij annulering van de overeenkomst door de Consument is deze gehouden aan de

Ondernemer die kosten te betalen die de Ondernemer in redelijkheid en aantoonbaar

heeft gemaakt.

 

ARTIKEL 9 - Levertijd

1. De leveringstermijn geldt als uiterste termijn voor het correct voldoen aan de

overeenkomst, tenzij partijen anders overeenkomen.

2. Bij overschrijding van de uiterste leveringstermijn heeft de Consument het recht

zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst schriftelijk of elektronisch

schadevergoeding te verlangen en/of de overeenkomst ontbonden te verklaren.

3. Bij overschrijding van de leveringstermijn die niet beschouwd kan worden als

uiterste leveringstermijn dient de Consument de Ondernemer schriftelijk of

elektronisch in gebreke te stellen, waarbij alsnog een termijn van veertien dagen

voor de nakoming wordt geboden. Gaat de Ondernemer binnen deze nadere

termijn niet tot aflevering over, dan heeft de Consument het recht zonder

rechterlijke tussenkomst schriftelijk of elektronisch schadevergoeding te

verlangen en/of de overeenkomst ontbonden te verklaren.

4. Een ingebrekestelling is niet nodig wanneer de aflevering blijvend onmogelijk is

geworden.

5. Bij een op afstand gesloten overeenkomst is artikel 7:46f van het BW van

toepassing in samenhang met lid 2 van artikel 7:46j van het BW.

 

ARTIKEL 10 - Vooruitbetaling

De Ondernemer is gerechtigd alvorens werkzaamheden en leveringen aan te vangen,

vooruitbetaling van de Consument te verlangen voor de nakoming van de

betalingsverplichtingen van de Consument tot maximaal 25% van de overeengekomen

prijs.

 

ARTIKEL 11 - Betaling

1. Het aan de Ondernemer verschuldigde bedrag dient direct bij aflevering

respectievelijk na het verrichten van de diensten tegen bewijs van kwijting aan

hem te worden voldaan, tenzij partijen anders overeenkomen.

2. Ingeval een factuur wordt toegezonden geldt een betalingstermijn van maximaal

veertien dagen na ontvangst van de factuur door de Consument. De Consument

is automatisch in verzuim wanneer hij na het verstrijken van deze

betalingstermijn het verschuldigde bedrag niet heeft betaald.

3. Indien de Consument in verzuim is, stuurt de Ondernemer hem een

betalingsherinnering, waarin hij de Consument op zijn verzuim wijst en waarin

hij hem alsnog de gelegenheid biedt binnen een termijn van veertien dagen na

ontvangst van deze betalingsherinnering het verschuldigde bedrag te betalen.

4. Indien de Consument ook dan niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is de

Ondernemer bevoegd zonder nadere aankondiging tot invordering van het

verschuldigde bedrag over te gaan.

 

ARTIKEL 12 - Eigendomsvoorbehoud en recht van terughouding

1. De Ondernemer behoudt zich de eigendom van de geleverde goederen voor

totdat deze volledig zijn betaald inclusief de eventuele kosten voortkomende uit

artikel 12 lid 3 en 4, onverminderd de aan de Consument op grond van de wet

toekomende rechten.

2. De Ondernemer is bij reparatie bevoegd tot toepassing van het hem wettelijk

toekomende recht tot terughouding (retentie). Geen retentierecht komt de

Ondernemer toe indien hij eigenmachtig bepaalde diensten verricht c.q.

werkzaamheden uitvoert, waarvoor de Consument hem geen opdracht heeft

verstrekt.

 

ARTIKEL 13 - Ontbinding en overige rechtsmiddelen

Iedere tekortkoming van de Ondernemer in de nakoming van één van zijn

verplichtingen geeft aan de Consument de bevoegdheid om, nadat hij de Ondernemer de

mogelijkheid heeft gegeven in redelijkheid tot een oplossing te komen, de

overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming - gezien haar

geringe betekenis - deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt, zulks

onverminderd zijn overige rechtsmiddelen uit artikel 7:21 BW.

7

 

ARTIKEL 14 - Wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten

1. Bij niet tijdige betaling van een verschuldigd bedrag heeft de wederpartij de

bevoegdheid de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijke

Wetboek, in rekening te brengen, te rekenen vanaf de dag van intreding van het

verzuim.

2. De door een partij in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke kosten komen

voor rekening van de wederpartij.

 

ARTIKEL 15 - Opschorting van de betalingsverplichting

De Consument is in geval van klachten uitsluitend gerechtigd dat deel van de factuur in

te houden dat in redelijke verhouding staat tot de inhoud en de ernst van de klacht. Dit

ontheft de Consument niet van zijn verplichting tot betaling van het resterende deel van

de factuur binnen de overeengekomen termijn.

 

ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid

1. De Ondernemer aanvaardt de aansprakelijkheid voor letsel en/of zaakschade bij

het uitvoeren van de overeenkomst toegebracht aan personen of goederen in die

gevallen waarin de Ondernemer als producent in de zin van artikel 6:187 lid 2

van het Burgerlijk Wetboek kan worden gezien.

2. Schade aan goederen die ter reparatie en/of andere behandeling worden

aangeboden en die gezien hun leeftijd een verhoogd risico voor schade met zich

meebrengen komen voor rekening en risico van de Consument, mits dit van te

voren is meegedeeld.

 

ARTIKEL 17 - Klachten

1. Onverminderd het hiervoor bepaalde zullen klachten over direct waarneembare

gebreken van goederen tijdig na aflevering c.q. na het verrichten van de

desbetreffende diensten bij de Ondernemer moeten zijn ingediend. Klachten over

niet-zichtbare gebreken zullen tijdig nadat het gebrek is ontdekt, of ontdekt had

kunnen of behoren te worden bij de Ondernemer moeten zijn ingediend. Een

kennisgeving binnen twee maanden na de ontdekking is in alle gevallen tijdig.

2. De Ondernemer dient klachten te onderzoeken en eventuele gebreken te

herstellen binnen een redelijke termijn, tenzij zulks in verband met de

omstandigheden niet van hem kan worden gevergd.

 

ARTIKEL 18 - Geschillenregeling

1. Geschillen tussen Consument en Ondernemer over de totstandkoming of de

uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze Ondernemer te

leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de Consument als

door de Ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie.

2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen,

indien de Consument zijn klacht eerst aan de Ondernemer heeft voorgelegd.

3. Nadat de klacht aan de Ondernemer is voorgelegd dient het geschil uiterlijk drie

maanden na het ontstaan daarvan schriftelijk bij de Geschillencommissie

aanhangig te worden gemaakt.

4. Wanneer de Consument een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is de

Ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de Ondernemer dit wil doen, moet

hij de Consument schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij

daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich

na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil aan de

gewone rechter voor te leggen.

5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen

van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de

Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de

Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de

behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

6. Uitsluitend de Nederlandse rechter dan wel de hierboven genoemde

Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.