Algemene Voorwaarden VISUS Optiek
Raadhuisstraat 6 b
5241 BL ROSMALEN
KvK 52665267
ARTIKEL 1 - Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Optiek: Het aanmeten van visuele hulpmiddelen, met inbegrip van het
doen van subjectieve en/ of objectieve metingen van de ogen
en/ of het onderzoeken van de ogen op abnormaliteiten; het
aanmeten, aanpassen, assembleren en/of afpassen en/of het
herstellen en/of het, in een winkel of via internet, verkopen
van visuele en/of optische hulpmiddelen (zoals onder andere
contactlenzen en low-vision hulpmiddelen).
De Ondernemer: Een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die het optiekbedrijf uitoefent.
De Consument: De koper en/of opdrachtgever, natuurlijk persoon, die gebruik
maakt van de diensten en/of goederen van het optiekbedrijf
anders dan in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
De Geschillencommissie: De Geschillencommissie Optiek, postbus 90600, 2509 LP
Den Haag. Internet: www.degeschillencommissie.nl.
ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met
betrekking tot Optiek die tussen de Ondernemer en de Consument worden gesloten.
ARTIKEL 3 - Informatie vooraf
Voordat een offerte wordt uitgebracht of een overeenkomst wordt gesloten, heeft de
Ondernemer de plicht zich op de hoogte te stellen van alle met de uitvoering van het
werk verband houdende relevante informatie en heeft de Consument de plicht de
ondernemer deze informatie te verstrekken.
ARTIKEL 4 - Prijzen
1. Als prijs voor de te leveren goederen en/of diensten geldt de prijs zoals vermeld
in het aanbod van de Ondernemer. Gedurende de in het aanbod aangegeven
looptijd zullen de prijzen van de aangeboden goederen en/of diensten niet
worden verhoogd.
2. Alle prijzen zijn vermeld in Euro’s en zijn inclusief omzetbelasting.
3. Prijzen kunnen ten alle tijden worden gewijzigd.
4. Prijzen zullen jaarlijks worden aangepast conform het
CBS consumenten prijs index cijfer (reeks: alle huishoudens)
ARTIKEL 5 - Offertes
1. Alle offertes van de Ondernemer zijn gedurende veertien kalenderdagen voor
hem onherroepelijk en vrijblijvend voor de Consument, tenzij uit de offerte
anders blijkt.
2. De offerte vervalt van rechtswege indien zij niet binnen die termijn door de
Consument wordt aanvaard.
3. De Ondernemer dient de termijnstelling van veertien kalenderdagen of
andersluidende afspraken hieromtrent uitdrukkelijk in de offerte op te nemen.
4. Bij een op afstand gesloten overeenkomst zijn artikel 7:46c en artikel 7:46d van
het BW van toepassing.
ARTIKEL 6 - Uitvoering van de overeenkomst
1. De Ondernemer staat ervoor in dat een geleverde zaak beantwoordt aan de
overeenkomst, mede gelet op de mededelingen die hij en zijn voorschakels over
de zaak hebben gedaan. De Ondernemer staat er bovendien voor in dat de zaak die
eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn alsmede voor een
bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen.
2. De Ondernemer staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden
beantwoorden aan de overeenkomst en worden uitgevoerd met goed vakmanschap
en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal.
3. Een aanspraak op grond van lid 1 en lid 2 vervalt indien derden of de Consument
zonder toestemming van de Ondernemer herstel of andere, daarmee verband
houdende werkzaamheden aan het door de Ondernemer geleverde hebben verricht
of laten verrichten.
4. De Consument is gerechtigd een afschrift van het door de Ondernemer
vastgestelde brilvoorschrift mede te nemen, zulks echter uitsluitend voor zover de
Consument aan zijn betalingsverplichting(en) ingevolge deze Algemene
Voorwaarden heeft voldaan.
ARTIKEL 7 - Algemene verordening gegevensbescherming
1. De Ondernemer zal de persoonsgegevens van de Consument verwerken en
opnemen in een bestand. Indien noodzakelijk is dit bestand aangemeld bij het
College Bescherming Persoonsgegevens. Het doel van de verwerking van de
persoonsgegevens is het door Ondernemer kunnen nakomen van de
overeenkomst die hij met de Consument is aangegaan en voor het verlenen van
service bij reparatie/vervanging. Tevens is het doel om, met uitzondering van de
gegevens betreffende de oogsterkte, de Consument te informeren over relevante
producten en diensten van ondernemer en/of derden, waaronder eventueel een
loyaliteitsprogramma.
2. Indien de Consument geen prijs stelt op informatie over producten en diensten
van ondernemer en/of derden, kan de consument dit schriftelijk of elektronisch
aan de ondernemer laten weten.
3. De Consument kan zijn/haar persoonsgegevens te allen tijde inzien en hier een
afschrift van verkrijgen, indien hij/zij hier om verzoekt, tegen betaling van de
wettelijke vergoeding. Indien de consument van mening is dat de
persoonsgegevens verbeterd, aangevuld, verwijderd of afgeschermd dienen te
worden, dient de Consument dit schriftelijk of elektronisch aan de Ondernemer
te melden.
ARTIKEL 8 - Annulering
Bij annulering van de overeenkomst door de Consument is deze gehouden aan de
Ondernemer die kosten te betalen die de Ondernemer in redelijkheid en aantoonbaar
heeft gemaakt.
ARTIKEL 9 - Levertijd
1. De leveringstermijn geldt als uiterste termijn voor het correct voldoen aan de
overeenkomst, tenzij partijen anders overeenkomen.
2. Bij overschrijding van de uiterste leveringstermijn heeft de Consument het recht
zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst schriftelijk of elektronisch
schadevergoeding te verlangen en/of de overeenkomst ontbonden te verklaren.
3. Bij overschrijding van de leveringstermijn die niet beschouwd kan worden als
uiterste leveringstermijn dient de Consument de Ondernemer schriftelijk of
elektronisch in gebreke te stellen, waarbij alsnog een termijn van veertien dagen
voor de nakoming wordt geboden. Gaat de Ondernemer binnen deze nadere
termijn niet tot aflevering over, dan heeft de Consument het recht zonder
rechterlijke tussenkomst schriftelijk of elektronisch schadevergoeding te
verlangen en/of de overeenkomst ontbonden te verklaren.
4. Een ingebrekestelling is niet nodig wanneer de aflevering blijvend onmogelijk is
geworden.
5. Bij een op afstand gesloten overeenkomst is artikel 7:46f van het BW van
toepassing in samenhang met lid 2 van artikel 7:46j van het BW.
ARTIKEL 10 - Vooruitbetaling
De Ondernemer is gerechtigd alvorens werkzaamheden en leveringen aan te vangen,
vooruitbetaling van de Consument te verlangen voor de nakoming van de
betalingsverplichtingen van de Consument tot maximaal 25% van de overeengekomen
prijs.
ARTIKEL 11 - Betaling
1. Het aan de Ondernemer verschuldigde bedrag dient direct bij aflevering
respectievelijk na het verrichten van de diensten tegen bewijs van kwijting aan
hem te worden voldaan, tenzij partijen anders overeenkomen.
2. Ingeval een factuur wordt toegezonden geldt een betalingstermijn van maximaal
veertien dagen na ontvangst van de factuur door de Consument. De Consument
is automatisch in verzuim wanneer hij na het verstrijken van deze
betalingstermijn het verschuldigde bedrag niet heeft betaald.
3. Indien de Consument in verzuim is, stuurt de Ondernemer hem een
betalingsherinnering, waarin hij de Consument op zijn verzuim wijst en waarin
hij hem alsnog de gelegenheid biedt binnen een termijn van veertien dagen na
ontvangst van deze betalingsherinnering het verschuldigde bedrag te betalen.
4. Indien de Consument ook dan niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is de
Ondernemer bevoegd zonder nadere aankondiging tot invordering van het
verschuldigde bedrag over te gaan.
ARTIKEL 12 - Eigendomsvoorbehoud en recht van terughouding
1. De Ondernemer behoudt zich de eigendom van de geleverde goederen voor
totdat deze volledig zijn betaald inclusief de eventuele kosten voortkomende uit
artikel 12 lid 3 en 4, onverminderd de aan de Consument op grond van de wet
toekomende rechten.
2. De Ondernemer is bij reparatie bevoegd tot toepassing van het hem wettelijk
toekomende recht tot terughouding (retentie). Geen retentierecht komt de
Ondernemer toe indien hij eigenmachtig bepaalde diensten verricht c.q.
werkzaamheden uitvoert, waarvoor de Consument hem geen opdracht heeft
verstrekt.
ARTIKEL 13 - Ontbinding en overige rechtsmiddelen
Iedere tekortkoming van de Ondernemer in de nakoming van één van zijn
verplichtingen geeft aan de Consument de bevoegdheid om, nadat hij de Ondernemer de
mogelijkheid heeft gegeven in redelijkheid tot een oplossing te komen, de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming - gezien haar
geringe betekenis - deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt, zulks
onverminderd zijn overige rechtsmiddelen uit artikel 7:21 BW.
7
ARTIKEL 14 - Wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten
1. Bij niet tijdige betaling van een verschuldigd bedrag heeft de wederpartij de
bevoegdheid de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijke
Wetboek, in rekening te brengen, te rekenen vanaf de dag van intreding van het
verzuim.
2. De door een partij in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke kosten komen
voor rekening van de wederpartij.
ARTIKEL 15 - Opschorting van de betalingsverplichting
De Consument is in geval van klachten uitsluitend gerechtigd dat deel van de factuur in
te houden dat in redelijke verhouding staat tot de inhoud en de ernst van de klacht. Dit
ontheft de Consument niet van zijn verplichting tot betaling van het resterende deel van
de factuur binnen de overeengekomen termijn.
ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid
1. De Ondernemer aanvaardt de aansprakelijkheid voor letsel en/of zaakschade bij
het uitvoeren van de overeenkomst toegebracht aan personen of goederen in die
gevallen waarin de Ondernemer als producent in de zin van artikel 6:187 lid 2
van het Burgerlijk Wetboek kan worden gezien.
2. Schade aan goederen die ter reparatie en/of andere behandeling worden
aangeboden en die gezien hun leeftijd een verhoogd risico voor schade met zich
meebrengen komen voor rekening en risico van de Consument, mits dit van te
voren is meegedeeld.
ARTIKEL 17 - Klachten
1. Onverminderd het hiervoor bepaalde zullen klachten over direct waarneembare
gebreken van goederen tijdig na aflevering c.q. na het verrichten van de
desbetreffende diensten bij de Ondernemer moeten zijn ingediend. Klachten over
niet-zichtbare gebreken zullen tijdig nadat het gebrek is ontdekt, of ontdekt had
kunnen of behoren te worden bij de Ondernemer moeten zijn ingediend. Een
kennisgeving binnen twee maanden na de ontdekking is in alle gevallen tijdig.
2. De Ondernemer dient klachten te onderzoeken en eventuele gebreken te
herstellen binnen een redelijke termijn, tenzij zulks in verband met de
omstandigheden niet van hem kan worden gevergd.
ARTIKEL 18 - Geschillenregeling
1. Geschillen tussen Consument en Ondernemer over de totstandkoming of de
uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze Ondernemer te
leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de Consument als
door de Ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen,
indien de Consument zijn klacht eerst aan de Ondernemer heeft voorgelegd.
3. Nadat de klacht aan de Ondernemer is voorgelegd dient het geschil uiterlijk drie
maanden na het ontstaan daarvan schriftelijk bij de Geschillencommissie
aanhangig te worden gemaakt.
4. Wanneer de Consument een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is de
Ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de Ondernemer dit wil doen, moet
hij de Consument schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij
daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich
na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil aan de
gewone rechter voor te leggen.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen
van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de
Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de
Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de
behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
6. Uitsluitend de Nederlandse rechter dan wel de hierboven genoemde
Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.